חפש בבלוג זה

2.11.2013

אג"ח בתיק השקעות

במצב בו שרוי שוק ההון בתקופה האחרונה, רכיב האג"ח הממשלתי בתיק ההשקעות המאוזן (לינק לניהול תיק השקעות בשיטת קנה החזק ואזן) מחייב התייחסות מיוחדת היות והתשואות על אג"ח הממשלה הן נמוכות מאוד. מה שאומר שהמחירים גבוהים מאוד. ומחירים גבוהים מאוד הם מסוכנים. כי בסוף כל עליה נמצאת ירידה. והירידה תהיה כואבת יותר ככל שהאג"ח ארוכה יותר. בארוכה יותר אני מתכוון שמועד הפרעון הסופי שלה רחוק יותר וליתר דיוק שהמח"מ שלה ארוך יותר. המח"מ בשפת אנשי המקצוע נקרא "המנוף הפיננסי של האג"ח" ראה תרשים: 

בתרשים מודגמת התנהגות של אג"ח בעלת מח"מ של 13 שנה. מאופן חישוב מחיר של אג"ח מתקבל שכל עליה של 1% בריבית במשק תוריד את מחיר האג"ח ב 13%. כך, עליה של 2% בריבית תוריד את המחיר ב 26% ! שזה המון ביחס לעובדה שאנו רואים באג"ח הממשלה את המרכיב הבטוח של התיק. (זוכרים את הפוסט על ההתייחסות בניהול הסיכונים לאג"ח חברות כאילו הוא מרכיב סיכון ? הנה לינק).
 
כמובן שאם אנו מתכונים להחזיק את האג"ח עד לפידיון, אז כל מה שקורה בדרך לא מעניין, התשואה מקובעת ביום הקניה. אבל בדרך תיתכנה ירידות לא מבוטלות ואם נצטרך לממש אז נסבול מהפסד הון שיהפוך במימוש להפסד בפועל. 
 
בשנים האחרונות ריבית בנק ישראל נמצאת בטווח של בין 1% ל 3%. לכן מחירי האג"ח גבוהים והתשואות נמוכות ואף שליליות. נסתכל על תשואות האג"ח השיקליות כפי שהתפרסמו באתר גלובס לפני מספר ימים:
אחד התפקידים המרכזיים של בנק ישראל הוא שמירה על יציבות המחירים. כלומר על רמת אינפלציה נמוכה ויציבה. יעד האינפלציה של בנק ישראל הוא בין 1% ל 3% לשנה. בממוצע אפשר לומר כ 2%. סימנתי בטבלה בכחול את האג"חים שיתנו תשואה נטו (אחרי מס) של מעל יעד האינפלציה הממוצע. המח"מ המינימלי הוא 6.73 שנים באג"ח שפידיונה הסופי הוא בינואר 2022. עוד 9 שנים. אבל אם בדרך תהיה עליה של הריבית נניח ל 3% (לא משהו בלתי סביר) האג"ח אוטומטית ירד ב 13.46%. וזה אג"ח ממשלה שנחשב הכי בטוח.

התשואות על האג"ח הצמודות לא נראות טוב יותר:

גם כאן, רק כדי להדביק את האינפלציה נצטרך לרכוש אג"ח עם מח"מ של 6.57 שנים לפחות ומועד פידיון סופי ביולי 2021. וזה עוד לפני שהרווחנו ריאלית שקל אחד ב 8 שנים !. מח"מ קצר יותר יקבע הפסד בטוח למועד המימוש (ראה תשואות נטו שליליות מסומנות באדום).

אז מה עושים ?

אחת האפשרויות היא לשלב אג"ח ממשלה בעלות ריבית משתנה. מה שנקרא בזמנו גילון. לאג"ח הזה אין ריבית קבועה מראש. הריבית נקבעת אחת לרבעון עם חלוקת הקופון (הריבית) על הרבעון הקודם. הריבית החדשה נקבעת על בסיס ממוצע תשואות המק"מים שיש מעל שלושה חודשים לפדיונם. מה שטוב באג"ח מסוג זה הוא ששינוי בריבית לא ישפיע על מחיר האג"ח. הנה טבלת התשואות:
התשואה נטו היא כשל אג"ח בריבית קבועה עם מח"מ של כ 3.5 שנים. ומכאן שהחלטה הגיונית כיום היא להשקיע באג"ח בריבית משתנה כחלופה להקטנת מח"מ שתגרום כבר היום להפסד הון ודאי. יחד עם זאת גם בחלופה הזו אנו צפויים להפסד במידה והאינפלציה תעלה על 1% מה שדי צפוי שיקרה. אז יש כאן פרדוקס. בכל נכס בטוח שנשקיע, אנו צפויים להפסד. זה נוגד את ההגדרה של נכס בטוח. 

האם יש דרך טובה יותר ?

ניחשתם: יש

אראה בפוסט הבא. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה