חפש בבלוג זה

31.1.2011

תוכנית החסכון האולטימטיבית

לאחרונה יצא הבנק הבינלאומי הראשון ברעיון מעניין שהוא קורא לו "הפקדה מנייתית". למעשה מדובר בהוראת קבע לרכישה בבורסה, באופן קבוע, אחת לחודש, בסכום מוגדר של תעודת סל על מדד תל אביב 25 או על מדד תל אביב 100.

בדרך כלל אני ביקורתי מאוד כשמדובר בהצעות שבאות ביוזמת הבנק, אולם הפעם הבנק קלע לדעתי. זוהי בדיוק אסטרטגיית ההשקעה שלי. קניה תקופתית, של תיק השוק, בכל מצב שוק, בסכום קבוע. עם עד היום זה היה אפשרי לביצוע רק על ידי התערבות המשקיע במתן הוראה אקטיבית, כיום ניתנת האפשרות להשקיע בשיטת קנה והחזק על בסיס "טייס אוטומטי". כפי שהראתי בפוסטים קודמים, זו השיטה הטובה והבטוחה ביותר להצלחה בהשקעה בשוק ההון לטווח ארוך. השיטה מבטיחה השגת שני יתרונות:

יתרון ראשון: התיק ימצא תמיד על החזית היעילה לפי מודל CAPM (בקרוב טוב). בפוסטים הראשונים בבלוג הסברתי את עקרונות המודל.

יתרון שני: לא תהיה נקודת כניסה יחידה להשקעה, כך שמחיר הכניסה יתמצע (מהמילה ממוצע) על פני זמן. לא יהיה מצב שנשקיע בנקודת שיא שאחריה תהיה מפולת, ומצד שני גם לא נשקיע בנקודת שפל שבה נרוויח הרבה. בקיצור לא נהמר.

מה שצריך לבדוק לפני שנכנסים לתוכנית זה גובה העמלות בקניה ומכירה ועמלת דמי השמירה/ניהול ולקבוע את סכום הכניסה האופטימלי והאפשרי לכל משקיע. הבנק מאפשר להיכנס להוראת הקבע בסכום של החל מ 500 ש"ח לחודש. בנוסף, אם רוצים לכוונן את רמת הסיכון ולאזן את התיק על ידי רכישת נכסים שקליים או צמודים צריך לבצע זאת ידנית, למשל לפי תרשים הזרימה שפרסמתי כאן בעבר.

עכשיו רק כתרגיל רעיוני, אם נחשוב על החלפת הרכב הישן שלנו ברכב חדש בליסינג שעליו נשלם 2,500 ש"ח בחודש שזה הוצאה נטו, לעומת אותו תשלום חודשי לרכישת תעודת סל שזה רכישת נכס נטו, אני מעדיף לנסוע באוטו משומש ולצבור נכסים. בהשוואה בין שתי האלטרנטיבות, אחרי 36 חודש אם רכשנו את הרכב נישאר עם רכב משומש עליו בזבזנו 90,000- ש"ח (הוצאה נטו), ואם השקענו ישארו בידנו (בהנחה של עליה ממוצעת של מדד תל אביב 25 בשיעור שנתי של 11.5%) 107,690+ ש"ח. הפרש של 197,690 ש"ח לטובת החוסכים.

הערה: בפועל טווח השקעה של 3 שנים בשוק ההון הוא קצר מידי לדעתי. אני בדעה שמי שנכנס להשקעה בשוק ההון שייקח פרק זמן של עשור לפחות.

6 תגובות:

  1. הרעיון טוב, אבל הם לוקחים עמלת מינימום של 7 ש"ח להפקדה.
    בהפקדה חודשית של 500 ש"ח זה יוצא 1.5% מהקרן...

    השבמחק
  2. הפרסום של הבנק הבנילאומי קשור לשינוי המדניות בנוגע לרכישת תעודות סל בהוראת קבע אשר עד לאחרונה לא היה ניתן לביצוע לעומת קרנות נאמנות שבהן פעולה זו היתה אפשרית. הדבר נכון לכל הבנקים. בהוראת קבע לרכישת קרן נאמנות בבנק בדר"כ אין עמלת מינמום (בפרט עמלת קניה).

    השבמחק
  3. קראתי כמה וכמה פוסטים בללוג שלך ואני חושב שהנחת היסוד שלנו והנתונים שמעניינים אותנו כמעט שהפוכים. לכן אני אשמח אם תציץ בבלוג שלי, שמתאר קצת מהחוויה שלי בשוק והעקרונות לפי הם אני פועל, ותחווה את דעתך.
    http://trippystocks.blogspot.com/
    לגבי המכשיר הזה של הבנק, אני חושב שהמחיר בעמלה הוא כבד מאוד.

    השבמחק
  4. שלום

    האם תוכל לכתוב לי את הנוסחה שלפיה חישבת את הרווח לאחר 36 חודשים ?
    האם לקחת בחשבון בחישוב הרווחים שמדובר בהשקעה תקופתית ולא בהשקעת כל הסכום בבת אחת ?

    בנוסף רציתי להאיר את תשומת ליבך שיש תוכניות חסכון של חברות הביטוח. תוכניות אלו מאפשרות לחסוך במסלולים שונים (בסיכון גבוה או נמוך) וגם הן יכולות להיות מבוססות על הוראת קבע חודשית.
    היתרון בתוכניות אלה :
    1. פיזור סיכונים (לא רק מניות אלא גם אג"ח, שיקלי וכדומה.
    2. אפשרות לשנות את המסלולים עפ"י מצב השוק ללא תשלום מס על רווחי הון
    3. נזילות (למי שמחפש נזילות מירבית בתוכנית חסכון)

    תודה,
    איתן

    השבמחק
  5. הנה התזרים אותו חישבתי. הסכום המוצג הוא הסכום המצטבר בכל חודש ועליה חודשית של 1% (ביום האחרון של החודש) שזה 11.5668% בשנה. אין מס על רווחי הון כי אני לא מממש. מי שיש לו דמי ניהול
    ועמלת קניה שיוריד לפי הנתונים האישיים שלו:

    2500
    5025
    7575
    10151
    12753
    15380
    18034
    20714
    23421
    26156
    28917
    31706
    34523
    37369
    40242
    43145
    46076
    49037
    52027
    55048
    58098
    61179
    64291
    67434
    70608
    73814
    77052
    80323
    83626
    86962
    90332
    93735
    97173
    100644
    104151
    107692

    השבמחק
  6. Tal שלום,
    עיינתי בבלוג שלך. אתה עוסק בהמלצה על מניות ספציפיות (Stock picking) ומנסה למצוא את אותן מניות בעלות סיכוי לעלות. הדרך להצליח בכך לפי דעתי זה להיות "משקיע ערך" או "יזמי" כפי שתארתי בפוסט:
    http://i-nvest.blogspot.com/2009/11/blog-post_17.html
    ובשלושת הפוסטים העוקבים אחריו.

    אני לעומת זאת "משקיע פסיבי". לא מעסיק את עצמי בניתוח מניות ספציפיות. לי מספיקה תשואת השוק. אני בדעה שלאורך זמן השוק מכה את המשקיעים היזמיים.

    ובמלוא הצניעות, עוד עצה אחת. כשאתה מסקר מניה כמשקיע יזמי אתה צריך לתת שני מספרים.
    האחד: מחיר המניה בזמן הסקירה.
    השני: המחיר שלדעתך מייצג באמת את ערך המניה.

    כך הקוראים יוכלו לדעת איזו תשואה צפויה להם בקנית המניה לדעתך וגם מתי השוק מזהה את הערך האמיתי של המניה ואז למכור ברווח.

    השבמחק