חפש בבלוג זה

17.11.2009

השקעות ערך - שיטה להכות את השוק ?

מי שקרא את הפוסט הקודם "ארביטרז' - תשואה ללא סיכון" שם בודאי לב שהוא פוסט יוצא דופן מכיוון שבו עברתי לטפל ברמת המניה הבודדת ולא בסל של מניות. בשני הפוסטים הבאים אמשיך לטפל בהשקעות ברמת המניה הבודדת. בפוסט ראינו איך מפיקים ערך (=רווח) מהבדל שנוצר בין שווי שוק של חברה (בדרך כלל של חברה בדרך לפירוק) לבין השווי הנכסי הנקי שלה. "משקיעי ערך" הם סוג של משקיעים שמסתכלים על מניות כישויות בודדות העומדות כל אחת בפני עצמה ומנסים להפיק רווחים עודפים על תשואת השוק. כיצד ? אסביר בפוסט הזה.

המוטו של השקעות ערך ניתן לסיכום במשפט יפה אחד שטבע בנג'מין גראהם לפני כשבעים שנה: "בטווח הקצר השוק הוא מכונת הצבעה. בטווח הארוך, השוק הוא משקל"

הסבר: מניה היא חלק מהבעלות על חברה. אם נקנה את כל המניות של חברה מסוימת אז החברה תהיה שלנו. כעת בשוק ההון קונים ומוכרים מניות במחיר שמשתנה באופן רציף במהלך המסחר. אז באופן עקרוני אם נכפיל את מחיר המניה בנקודת זמן מסוימת בסך כל מספר המניות שיש נקבל את המחיר שאותו נצטרך לארגן לעצמנו כדי לקנות את החברה כולה. אבל האם החברה שווה כל כך הרבה כסף ? כמה באמת שווה החברה ? כדי לענות על השאלה הזו יש תהליך שנקרא "הערכת שווי". הערכת שווי הוא תהליך שבו מתמחרים את שווי החברה תוך הסתמכות על מגוון של מקורות והנחות יסוד ומגיעים למסקנה מה שוויה. אם ניקח את השווי הזה ונחלק למספר המניות, נקבל כמה שווה כל מניה מהכיוון של הערכת השווי. כעת יש לנו שני מחירים לאותה מניה. מחיר השוק ומחיר השווי. אם מחיר השווי גבוה משמעותית ממחיר השוק, משקיעי הערך קונים את המניה. כי מבחינתם לקנות במחיר השוק זה לקנות נכס ששווה הרבה, במעט כסף. משקיעי הערך מאמינים שבטווח הארוך, החברה תראה גידול עקבי במכירות ובריווחים והשוק בסופו של דבר יבחין בכך ומחיר המניה שלה יעלה. כשזה יקרה יוכלו משקיעי הערך למכור את המניה ברווח גדול.
בתרשים הסכמתי להלן מוצג התפתחות מחיר של מניה לפי הערכת שווי (הקו האדום) ולפי מחירה בבורסה (הקו הכחול). כאשר אנו מגיעים למסקנה שהמחיר בבורסה אינו משקף את הערך האמיתי של המניה, נוצרת הזדמנות לקניה.

כדאי לשים לב לעובדה שהשקעות ערך נעשות לתקופות של שנים. לכן מי שמחליט לנקוט בשיטה זו צריך להיות מאוד זהיר וסבלן כי יכול לעבור הרבה זמן עד ש"השוק יגלה" את הערך הטמון במניה ומחירה יעלה. אם נעשתה הערכה מוטעית, הסיכון גדול עוד יותר. בפוסט הבא נרחיב ונראה איך וכמה ערך אפשר לייצר מזה.

מסקנה: משקיעי ערך מאמינים שהשוק מתמחר "נכון" את המניות רק בטווח הארוך (מכונת שקילה), ואילו בטווח הקצר, לא תמיד המניות מתומחרות במלוא ערכן הכלכלי, או שהן מתומחרות מעבר לשווי ה"אמיתי" שלהן (מכונת הצבעה). לכן, על הפרשי המחירים אפשר להרוויח יותר מתיק השוק.

משקיע הערך הגדול בכל הזמנים הוא וורן באפט. עושרו מוכיח שהשיטה פועלת. לפחות אצלו. המורה הרוחני והמעשי שלו לשיטה היה בנג'מין גראהם שנולד בסוף המאה ה 19 ופעל עד שנות הארבעים של המאה ה 20. המדריך הטוב ביותר לשיטה הוא הספר שכתב:  (The Intelligent Investor: The Definitive Book on Value Investing. A Book of Practical Counsel (Revised Edition). מי אמר שדברים משתנים בשוק ההון ?
אני רץ להוציא את ספרי החשבונאות והערכות השווי ובפוסטים הבאים נראה איך עושים את זה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה